Arbejdsudlejning

I takt med at virksomheder i stigende grad benytter sig af udenlandske underleverandører og midlertidig bemanding, bliver kendskabet til arbejdsudlejningsreglerne stadig mere nødvendigt.

Arbejdsudlejning er et skatteretligt begreb,som i de senere år har fået stigende betydning som følge af at skattemyndigheden har haft stor fokus på området. Når udenlandske medarbejderearbejder i Danmark, er det ikke altid umiddelbart klart, om de beskattes i Danmark, eller om beskatningen alene sker i hjemlandet. Arbejdsudlejebegrebet er centralt i denne vurdering, fordi det fastlægger, hvornår Danmark har rettil at opkræve skat af udenlandske arbejdstagere, der midlertidigt udfører arbejde her.

Få et tilbud
Kontakt os
Udenlandsk medarbejder arbejder i dansk virksomhedslager som en integreret del af driften – eksempel på arbejdsudlejning efter danske skatteregler.
Oversigt

Definition og grundlæggende principper for arbejdsudlejning

I dansk skatteret er arbejdsudlejning reguleret i kildeskatteloven. Reglen indebærer, at udenlandske arbejdstagere, der arbejder i Danmark som led i en arbejdsudlejesituation, bliver begrænset skattepligtige til Danmark.

Arbejdsudlejning opstår, når en udenlandsk arbejdsgiver “udlejer” medarbejdere til en dansk virksomhed, og arbejdet reelt udføres som en integreret del af den danske virksomheds aktiviteter.

Det er vigtigt at bemærke, at det ikke er de formelle betegnelser i kontrakten, som fx om den kaldes en entreprisekontrakt, konsulentaftale eller bemandingsaftale, der er afgørende. Det er de faktiske forhold og omstændigheder omkring arbejdets udførelse, der bestemmer, om der skattemæssigt er tale om arbejdsudlejning.

Kendetegn ved arbejdsudlejning

Når man skal afgøre, om der er tale om arbejdsudlejning, ses der især på, om arbejdet er integreret i den danske virksomheds drift, og om den danske virksomhed har instruktionsbeføjelser og i praksis leder og kontrollerer arbejdet.

Det vil typisk være tilfældet, hvis arbejdstagerne udfører opgaver side om side med virksomhedens egne ansatte, bruger virksomhedens værktøj og materialer og følger instruktioner fra virksomhedens ledelse.

Eksempelvis vil et udenlandsk murerfirma, der sender murere til Danmark for at indgå i et større byggeri under ledelse af den danske hovedentreprenør, ofte blive omfattet af reglerne. Tilsvarende gælder for IT-konsulenter fra udlandet, der arbejder på en dansk virksomheds interne projekter under dennes projektledelse.

Skattepligt og beskatningsform

Ved arbejdsudlejning er udenlandske medarbejdere begrænset skattepligtige til Danmark.

Beskatningen sker efter en særlig skatteordning, hvor der først indeholdes 8 % arbejdsmarkedsbidrag af hele vederlaget for arbejdet, inklusiv eventuelle betalinger for kost, logi og transport. Af det resterende beløb efter arbejdsmarkedsbidrag beregnes der derefter 30 % arbejdsudlejeskat.

Denne skat er endelig i Danmark, men arbejdstageren kan stadig være skattepligtig i sit hjemland. I så fald vil dobbeltbeskatning ofte blive undgået via en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der giver hjemlandet pligt til at give lempelse for den betalte danske skat.

Grænsen mellem arbejdsudlejning og entreprise

Det kan i praksis være vanskeligt at trække grænsen mellem arbejdsudlejning og selvstændig entreprise.

Hvis en udenlandsk virksomhed påtager sig en klart afgrænset opgave, udfører arbejdet med egne materialer og værktøj, leder og fordeler arbejdet selvstændigt, og bærer den økonomiske risiko for fejl og mangler, vil der normalt være tale om en entreprise – ikke arbejdsudlejning.

Forskellen kan have stor skattemæssig betydning: Ved en faktisk entreprise skal der som udgangspunkt ikke indeholdes arbejdsudlejeskat. Dog kan den udenlandske virksomhed have fast driftssted i Danmark, hvilket er underlagt andre regler.

Den danske virksomheds ansvar og risiko ved arbejdsudlejning

Den danske virksomhed, der køber arbejdskraft eller ydelser fra en udenlandsk virksomhed, bærer et stort ansvar for korrekt at identificere, om der er tale om arbejdsudlejning.

Hvis virksomheden undlader at indeholde den lovpligtige arbejdsudlejerskat, kan Skattestyrelsen kræve beløbet indbetalt direkte fra den danske virksomhed – selvom afregningen allerede er sket til den udenlandske leverandør.

Derfor bør danske virksomheder foretage en grundig vurdering af aftalen og de faktiske arbejdsvilkår, inden arbejdet påbegyndes. I tvivlstilfælde kan det være klogt at indhente et bindende svar fra Skattestyrelsen.

Praktiske konsekvenser og compliance

Reglerne om arbejdsudlejning har både administrative og økonomiske konsekvenser.

Den danske virksomhed skal sørge for at indberette oplysninger om de udenlandske arbejdstagere korrekt til Skattestyrelsen og opbevare dokumentation for arbejdets omfang, varighed og karakter.

Manglende efterlevelse kan ikke blot medføre skattekrav, men også bøder. Omvendt kan korrekt håndtering af reglerne sikre, at samarbejdet med udenlandske leverandører forløber gnidningsfrit og uden ubehagelige overraskelser.

Sådan kan vi hjælpe din virksomhed

Reglerne om arbejdsudlejning kan virke komplekse, og konsekvenserne er både økonomisk tunge og administrativt besværlige.

Som skatterådgivere hjælper vi virksomheder med at navigere sikkert i reglerne – fra den indledende vurdering til den løbende compliance.

Vi tilbyder blandt andet:

  • Analyse af kontraktforhold for at afgøre, om der skattemæssigt er tale om arbejdsudlejning eller selvstændig entreprise.
  • Gennemgang af arbejdets faktiske udførelse med fokus på de kriterier, som Skattestyrelsen lægger vægt på.
  • Beregning og korrekt indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og arbejdsudlejeskat, så virksomheden undgår hæftelsesansvar.
  • Dialog med Skattestyrelsen, herunder indhentelse af bindende svar ved tvivlsspørgsmål.
  • Bistand i skattesager om arbejdsudlejning, herunder udarbejdelse af indsigelser, klager og repræsentation i administrative klageinstanser.

Ved at inddrage os tidligt i processen kan virksomheder minimere risikoen for efteropkrævninger, bøder og unødvendige konflikter med skattemyndighederne – og samtidig opnå en mere effektiv og forudsigelig håndtering af udenlandsk arbejdskraft.

FAQ om arbejdsudlejning efter danske skatteregler

Hvad er arbejdsudlejning?

Arbejdsudlejning betyder, at en udenlandsk arbejdsgiver udlejer medarbejdere til en dansk virksomhed, hvor arbejdet udføres som en integreret del af virksomhedens aktiviteter.

Hvordan afgør man, om der er tale om arbejdsudlejning?

Vurderingen sker ud fra, om arbejdet indgår naturligt i den danske virksomheds drift, og om virksomheden har instruktionsbeføjelse og reelt leder arbejdet.

Er indholdet i kontrakten afgørende for vurderingen af arbejdsudlejning?

Nej, det er ikke indholdet i kontrakten, men de konkrete arbejdsforhold og den måde arbejdet udføres på, der bestemmer, om reglerne om arbejdsudlejning finder anvendelse. Vurderingen beror på en konkret vurdering af de faktiske omstændigheder i hver enkelt sag.

Hvordan beskattes udenlandske medarbejdere ved arbejdsudlejning?

Beskatningen sker efter en særlig ordning, hvor der først trækkes 8 % i arbejdsmarkedsbidrag af hele vederlaget, herunder betaling for kost, logi og transport. Af restbeløbet betales derefter 30 % arbejdsudlejeskat.

Denne skat er endelig i Danmark, men medarbejderen kan stadig være skattepligtig i hjemlandet, hvor dobbeltbeskatning som regel undgås gennem en dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Hvad er forskellen på arbejdsudlejning og entreprise?

Ved entreprise udfører den udenlandske virksomhed en klart afgrænset opgave med egne materialer og værktøj, leder arbejdet selvstændigt og bærer risikoen for fejl og mangler. Ved arbejdsudlejning er arbejdet en del af den danske virksomheds drift, og det er virksomheden, der styrer og instruerer arbejdet.

Hvad sker der, hvis en dansk virksomhed fejlvurderer situationen?

Hvis virksomheden undlader at indeholde arbejdsudlejeskat, kan Skattestyrelsen kræve beløbet betalt direkte fra den danske virksomhed, selv om afregningen allerede er sket til den udenlandske leverandør. Den danske virksomhed vil derfor hæfte for en evt. arbejdsudlejerskat.

Hvordan kan man undgå utilsigtet statuering af arbejdsudlejning?

For at minimere risikoen bør der foretages en grundig juridisk og skattemæssig vurdering af både kontrakten og de faktiske arbejdsvilkår inden projektstart. Ved tvivl kan det være en god investering at indhente et bindende svar fra Skattestyrelsen, så man på forhånd har klarhed

Relaterede emner

No items found.

Personer som tilbyder dette

Her kan du se hvilke andre skatteinform rådgivere som også tilbyder dette som service område

Kontakt os

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.