Forældelsesregler

Fristreglerne i skatteforvaltningsloven (SFL) fastsætter, hvor lang tid Skatteforvaltningen og skatteyderen/virksomheden har til at ændre en skatteansættelse, altså hvor længe en given skatteopgørelse kan genoptages, forhøjes eller nedsættes.

De vigtigste bestemmelser er:

  • SFL § 26 → Almindelig (ordinær) genoptagelse
  • SFL § 27 → Ekstraordinær genoptagelse

Derudover gælder SFL § 20 (frister for forslag til skatteafgørelser) og SFL § 31 (frister for varsel af ændring af moms og afgifter), og derudover findes der særlige regler for f.eks. ejendomsvurderinger.

Ofte stillede spørgsmål – Fristregler i Skatteforvaltningsloven §§ 26 og 27

Dette dokument giver et samlet overblik over de mest stillede spørgsmål om fristreglerne i skatteforvaltningsloven §§ 26 og 27. Formålet er at give korte og præcise svar på typiske problemstillinger i praksis.

Hvornår kan skatteansættelsen ændres efter den almindelige genoptagelsesfrist?

Hovedreglen i SFL § 26 er:

Skatteforvaltningen kan sende varsel om en ordinær genoptagelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest d. 1. august i det fjerde indkomstår.
Eksempel: Indkomstår 2022 → frist 1. maj 2026.

Skatteyderen kan anmode om ordinær genoptagelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. § 26, stk. 2.

Det skal bemærkes, at skattemyndighederne har 3 måneder ekstra til at foretage den ændrede skatteansættelse, men de skal afsende varsel indenfor samme frist som skatteyderen har til ordinær genoptagelse.

Den korte frist for varsel af en ændret skatteansættelse i SFL § 26 stk. 1 5. pkt. er den 30. juni i det andet kalenderår efter udløbet af indkomståret. Skattestyrelsen skal senest den 30. oktober samme år have truffet afgørelsen for det givne år.

Hvem er omfattet af den korte frist for skatteydere med simple indkomstforhold?

1) Skatteydere med enkle økonomiske forhold og som modtager en automatisk årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema.

2) Skatteyderen er ikke omfattet af den korte frist, hvis ændringen af en skatteansættelse er begrundet i et forhold, og et helt tilsvarende forhold begrunder genoptagelse af en skatteansættelse for et tidligere indkomstår.

Bemærk: Hvis det har betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen forlænges, skal Skatteforvaltningen dog imødekomme en anmodning om en rimelig fristforlængelse.

Eksempler på skatteydere, der er omfattet af den korte frist:
Lønmodtagere, pensionister, studerende og lønmodtagere kun med aktiehandel, der automatisk indberettes til Skattestyrelsen.

Bemærk: Det forudsættes at ingen af disse grupper driver erhvervsmæssig virksomhed eller har udenlandsk indkomst eller formue. Blot en bankkonto i udlandet kan være nok til at Skattestyrelsen ikke anser skatteyder for at have enkle økonomiske forhold.

Hvornår kan der ske en ekstraordinær genoptagelse (SFL § 27 stk. 1 nr. 8)?

Når den ordinære forældelsesfrist i SFL § 26 er udløbet kan, der opstå situationer, hvor der kan foretages en ekstraordinær genoptagelse af skatteyder.

Skatteyderen kan anmode om genoptagelse af skatteansættelsen efter udløbet af den ordinære forældelsesfrist:

A) Særlige omstændigheder hos skatteyderen (SFL § 27 stk. 1 nr. 8)
Begrebet særlige omstændigheder skal fortolkes meget stramt af Skattestyrelsen. Der skal være tale om udefrakommende forhold skatteyder ikke har haft indflydelse på. Betingelser for en ekstraordinær genoptagelse er f.eks.:
• Det grundlag, årsopgørelsen er dannet ud fra, er ændret
• Din eller din ægtefælles skatteansættelse er blevet ændret for et tidligere indkomstår
• En udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen
• Hidtidig praksis er blevet underkendt af en domstol eller skatterådet
• Skatterådet har ændret en skatteankenævnsafgørelse
• Overdragelsessummen for et aktiv er blevet ændret
• Der foreligger øvrige særlige omstændigheder, fx længerevarende sygdom eller myndighedsfejl

B) Praksis ændring
Hvis hidtidig praksis er endelig underkendt ved en dom eller ved en praksis ændring, som er offentliggjort af Skatteministeriet. Dette er ofte sager, hvor der udstedes et styresignal, der inden for en given periode giver skatteyderne mulighed for en genoptagelse.

Grov uagtsomhed:
Skattemyndighederne kan genoptage skatteansættelsen efter udløbet af den ordinære frist, hvis skatteyderen har handlet groft uagtsomt. Denne bestemmelse bringer skattemyndighederne meget ofte i anvendelse, hvorfor skatteyderne skal være opmærksom herpå.

Hvad er 6 mdr. fristen i SFL § 27 stk. 2?

Selv ved ekstraordinær genoptagelse gælder at du skal reagere indenfor 6 mdr. fra du har fået kendskab om forholdet:

• Ændringen skal varsles inden 6 måneder, efter at Skatteforvaltningen har fået kendskab til forholdet (§ 27, stk. 2)
• Borgeren skal anmode inden 6 måneder efter, at man er blevet opmærksom på forholdet (§ 27, stk. 2, 2. pkt.), medmindre der er særlige omstændigheder der taler herfor

Gælder samme frist for både Skatteforvaltningen og borgeren?

Ja, både borgeren og Skatteforvaltningen skal reagere inden 1. maj i det 4. år. Dog gælder særlige regler for forenklede årsopgørelser og moms/afgifter.

For ekstraordinær genoptagelse gælder at reaktionen skal ske senest 6 mdr. fra kundskabstidspunktet. Der er dog et ekstra punktum for skatteyder at der giver mulighed hvis der er særlige omstændigheder der taler herfor.

Hvad gælder for hovedaktionærer?

For kontrollerende transaktioner omfattet af Ligningsloven § 2 kan Skatteforvaltningen varsle en ændring af skatteansættelsen inden 1. maj i det 6. år efter udløbet af indkomståret.

Det gælder eksempelvis ved overdragelse af aktiver mellem hovedaktionær og denne selskab herunder maskeret udbytte.

Hvad betyder det, at Skatteforvaltningen skal varsle en ændring?

Hvis Skatteforvaltningen vil forhøje din skat, skal der sendes en forslag til en ændring inden 1. maj i det 4. år og skatteforvaltningen skal derefter træffe afgørelse senest 1. august samme år, jf. § 26, stk. 1.

Hvor lang er fristen for at anmode om ekstraordinær genoptagelse for skatteyder?

Du skal anmode inden 6 måneder efter, at du har fået kendskab til det forhold, der begrunder genoptagelsen, jf. § 27, stk. 2, medmindre der er særlige omstændigheder som taler herfor.

Kan skatteforvaltningen genoptage en skatteansættelse, der er op til 10 år gammel?

Kun i helt særlige tilfælde – f.eks. hvis skatteyderen er gjort sig skyldig i svig, grov uagtsomhed eller handlet med forsæt. Der er ingen fast maksimal tidsgrænse, men anmodningen skal ske inden rimelig tid efter kendskab og inden fristen for forældelse af skattekravet.

Hvad tæller som 'kundskabstidspunktet' ved ekstraordinær genoptagelse?

Det er, når du eller skattemyndighederne faktisk bliver bekendt med de forhold, der begrunder genoptagelsen.

Skal jeg sende dokumentation, når jeg søger genoptagelse?

Nej, du skal kun sende dokumentation, hvis Skattestyrelsen beder om oplysningerne.

Oversigt over fristreglerne
Type Hjemmel Hvem kan ændre Frist for fremsættelse af forslag til en ændring Kommentar
Ordinær § 26 Skatteforvaltning og borger 1. maj i 4. år efter indkomståret Hovedregel
Forenklet årsopgørelse § 26, stk. 2 Borger 30. juni i 2. år Typisk lønmodtager
Kontrollerende transaktioner § 26, stk. 5 Skatteforvaltningen 1. maj i 6 år efter indkomståret Typisk hovedaktionærer
Ekstraordinær § 27 stk. 2 Begge 6 mdr. fra kendskab Kræver særlige omstændigheder eller at skatteyder har handlet groft uagtsomt.
SkatteInforms råd til skatteyderne

Hvis du har en skattesag, bør du altid forholde dig til fristreglerne i Skatteforvaltningsloven. Søg evt. rådgivning herom.

Ansvarsfraskrivelse

Da ovenstående alene er vejledende påtager vi os ikke ansvar for dispositioner, der måtte træffes på baggrund af ovenstående uden forudgående individuel rådgivning. Vi påtager os ikke ansvar for fejl og mangler.

Kontakt os

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.